zo 27 jan 2019, 15:00
Concert : Sinfonia bestaat 90 jaar!

Goed uitgevoerd borrelconcert
Wim Meilof
Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 30 juni 2014
Borrelconcert door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia. Bijgewoond op zaterdagmiddag in Schouwburg het Park te Hoorn.

Goed uitgevoerd borrelconcert Wim Meilof Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 30 juni 2014 Muziek Borrelconcert door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia. Bijgewoond op zaterdagmiddag in Schouwburg het Park te Hoorn. Dit zomerconcert van het Hoorns symfonieorkest Sinfonia werd aangeprezen als 'Borrelconcert', niet vanwege de staat van de musici, maar vanwege het tijdstip op deze zaterdag, wat later in de middag. Maar de luisteraars konden, daar het concert in de foyer van de Parkschouwburg werd gespeeld, tijdens het spel een versnapering aan de bar halen. Alles in het teken van het informele karakter van dit concert.
Een Frans romantisch repertoire rond de componist Saint-Saëns en enkele volgers van hem: Roussel, Ravel en Debussy. Alle werken die het simfonisch karakter van het orkest goed deden uitkomen door de vele maten solo van veel verschillende instrumenten, vooral de hout- en koperblazers.

Geopend werd met de Suite opus 49 van Sain-Saëns en ondanks het vlotte tempo van het eerste deel bleef het zuiver en gelijk bij de strijkers, duidelijk de invloed van concertmeester Katinka Boeschoten die al een paar jaar de eerste violen aanvoert. De Petite Suite van Roussel liet een serie aantrekkelijke dissonanten horen waarvoor de trompettist en een aantal houtblazers een grote bijval kregen.
In de omgeschreven werkjes voor piano naar orkest van Ravel en Debussy klonk veel afwisseling in instrumentatie en rustige pizzicato begeleiding door de strijkers. Ondanks de oplopende temperatuur achter de grote ramen van de foyer bleef de zuiverheid binnen de norm en dat is een compliment waard. In de laatste Arabesque van Debussy werden de versieringen fraai gespeeld en het prima slot gaf een ieder een ieder een behaaglijk muzikaal gevoel.
Hoogtepunt was beslist het laatste werk Danse Macabre, weer van Saint-Saëns. De harp opent met de twaalf klokslagen van de middernacht, waarna de grafzerken zich openen en de doden aan hun nachtelijke dans beginnen. De vioolsolo, gespeeld door de concertmeester, (de Dood zelf), opent met afwisselend de twee lage snaren en de twee hoge "los" te spelen, echter net de e-snaar maar die is verstemd tot es. Dat klinkt echt duivels en zo kreeg dit interval van een verminderde kwint de naam van Duivelsinterval. Dirigent Stephan Pas liet de geraamten zich flink inspannen en pas tegen de ochtend blijft slechts de Dood achter met zijn duivelsinterval. Prima uitgevoerd en integraal een goed concert.