Agenda

zo 27 jan 2019, 15:00
Concert : Sinfonia bestaat 90 jaar!
Oosterkerk, Hoorn


Grandioze avond met Sinfonia
Muziek
‘Soundscapes’ door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia, m.m.v. Merel Zwart en Teekengenootschap Debutade. Zaterdagavond 30 november 2013 in de Oosterkerk Hoorn.

Recensie uit het Noordhollands Dagblad door Regina Arbouw
Voor het project ‘Soundscapes’ zocht het Sinfonia samenwerking met beeldkunstenares Merel Zwart  en Tekengenootschap Debutade. Een muzikaal landschap was het resultaat, dat de toehoorders zaterdagavond kregen voorgeschoteld. Merel Zwart vindt inspiratie voor haar beeldkunst in de muziek, de leden van Debutade vereeuwigden de mensen, die haar uitvoerden.

In een sfeer van prettige anticipatie begon het orkest met de bekende ‘Unanswered Question’ van Charles Ives, zijn meestbesproken compositie. Sinfonia presenteerde een integere versie, waarin drie lagen goed op elkaar waren afgestemd.
De vraagstelling van de trompet in het gewelf werd met oplopend muzikaal temperament door het blaaskwartet beantwoord, de doorgaande klank van de strijkers was stabiel.


Het Çhanson de Matin’van Edward Elgar bracht Merel Zwart tot klanken die uiteindelijk eidden tot beelden van massale spreeuwenzwermen. Zo bekende capriolen, die telkens weer de vraag opriepen: “Waar zit de bedreiger?” Een mooie beeldopbouw met een adequate, o zo creatieve dwarsverbinding naar d emuziek, twee kunstvormen, zo perfect samengebracht. Elgar schreef op de top van zijn roem zijn ‘Dream Children’, Sinfonia speelde de twee stukjes met verve, een compiment aan de blazers.
Uit het spaarzame oeuvre van George Butterworth bleef ‘The banks of Green Willow’ gespaard, een muzikale illustratie volgens de componist. Jammer genoeg was dit stuk nog niet helemaal rijp voor uitvoering, het mankeerde aan zuiverheid.
De tweede performance van Merel Zwart was tijdens ‘On hearing the first cuckoo in spring’ van Frederick Delius. Muziek en beeld vielen samen in dat grote, terugverlangen naar het arcadische Engeland met zijn rurale gemeenschappen. De uitvoering van zaterdagavond was prachtig om naar te kijken, te beluisteren, als een droom, die soms heel even uitkomt. En nog lang daarna genoten wordt.
Tot slot klonk ‘Ballet Muzic from the Perfect Fool’ van Gustav Holst. Met al zijn lading, energie en spankracht een uitstekende keuze om een grandioze avond mee af te ronden.

 

 

Zoeken