'Franse operette is komischer'

HOV biedt hogere kwaliteit en hoopt op meer inkomsten door nieuwe samenwerking

Door Faralda Houthuijsen
Gepubliceerd op 21 februari 2013 in het Noordhollands Dagblad

Gezamenlijke repetitie van de Hoornse Operette Vereniging en Hoorns symfonieorkest Sinfonia FOTO HENK DE WEERD

HOORN - Al jaren vecht de Hoornse Operette Vereniging tegen de langzaam dichtslibbende geldkraan. Dit jaar voert ze daarom een verrassend experiment uit.

Al jaren speelt de Hoornse Operette Vereniging (HOV) operettes op de originele manier, alleen in het Nederlands. Dit jaar koos het bestuur voor het Franse ‘La fille de madame Angot’ van Alexandre Charles Lecocq. “We hebben een paar keer achter elkaar commerciële, Weense operettes gespeeld”, vertelt voorzitter Joke Vijn. “Franse operettes zijn komischer en hebben leukere muziek met meer koorwerk. Er zijn heel veel verschillende rollen.

Decorverhuurder

Bij een originele uitvoering horen grootse decors. “De decorverhuurder bij wie we huurden, ging failliet. Ik wist niet waar zijn decors waren gebleven. Toen hoorde ik dat er een grote kerstshow bij De Boet in Hoogwoud was, waar prachtige decors stonden. Ik ging kijken en het bleek dat zij alles hadden overgenomen! Ik mocht komen kijken en huur nu daar decors.”
Hoewel HOV kwalitatief hoogwaardige producties biedt, zag Vijn het publiek de laatste jaren kleiner worden. Daarbij verminderden andere bronnen van inkomsten, terwijl de kosten stegen. Er moest iets worden ondernomen. De oplossing kwam op een informatieavond van de gemeente over subsidies. “Daar was Sinfonia ook vertegenwoordigd. Zij stelden voor om samen te werken. Dat levert wellicht extra subsidie op.” Het bleek een gouden greep.
Vijn legde de gekozen oplossing voor de problemen uit aan het Zaans Opera en Operette Orkest, en zegde de onderlinge samenwerking, die 25 jaar bestond, voor dit jaar op. Toen ontdekte ze de talloze voordelen van een amateurorkest. Het Zaanse orkest repeteerde bijvoorbeeld slechts één keer mee, waarbij de musici dan vaak de muziek voor het eerst samen speelden.
Sinfonia studeert geruime tijd alleen op deze muziek, zodat de musici die perfect kennen. Bovendien kan er vaker samen gerepeteerd worden. “De verhoudingen zijn mooier”, gaat Vijn verder.
“Het is een groot orkest met veel violen en een complete blazersbezetting. Dirigent Stephan Pas is perfect. Als de solisten zingen, laat hij het orkest zachtjes spelen. Hij zegt: “We begeleiden de solisten, het koor komt er wel bovenuit”. We zijn er echt heel blij mee!”
Met vijftig mensen op het toneel en ongeveer evenveel in de orkestbak, hoopt Vijn een nieuw publiek te trekken. “Het bezoekersaantal is van belang voor het voortbestaan van de vereniging.”Ze heeft nog een troef in handen: “We krijgen gelegenheid om bij de Hema in Hoorn vier weken lang de etalage in te richten. In maart staan daar heek mooie kostuums.”

“La fille de madame Angot’ ataat in het Park op 22, 23 (20:15 uur) en 24 (14 uur) maart. Zaterdag bal na met Hem & Eggs.