zo 22 apr 2018, 15:00
Voorjaarsconcert 2018

Sinfonia brengt levendig concert in Enkhuizen
Voorjaarsconcert Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia o.l.v. Stephan Pas.
Bijgewoond op zondag 13 juni 2010 in de Ontmoetingskerk te Enkhuizen.
Recensie uit het Noordhollands Dagblad door Regina Arbouw.

Het overkoepelende thema voor deze middag was ‘Muzikale volksverhalen’, die gevonden werden in het oeuvre van drie negentiende eeuwse componisten: Fauré, Dvořak en Grieg. Allen geboren in de 1840’s, hun werk sterk beïnvloed en geïnspireerd door vaderlandsliefde en volksmuziek.

Het concert werd geopend met de ‘Masques et Bergamasques’ opus 12 van Fauré. Een deel van dit werk werd in 1919 geschreven als balletmuziek, de componist voegde later zelf een paar delen toe. De uitvoering ervan was, afgezien van een kleine muzikale verstoring bij de eerste violen, meteen in het openingsdeel melodieus en helder. Orkest en dirigent waren zorgvuldig in het hanteren van de dynamiek, de verschillen daarin waren scherp en over het algemeen logisch geplaatst. De eerste kennismaking met het volle geluidspotentieel van Sinfonia was in het derde deel, die bijzonder levendig gespeeld werd. Het slotdeel, de pastorale, vraagt een rustiger muzikale aanpak, ook die weergave was goed, hoewel de blazersgroep niet helemaal op elkaar afgestemd leek.
De ‘Tsjechische Suite’ van Dvořak kent vijf korte delen, ook hier een pastorale, maar ditmaal aan het begin. De uitvoering ervan liet zich geel prettig beluisteren en vormde een mooie opmaat voor de polka, een geliefd werk dat nogal eens gehoord wordt. De finale van deze suite is de furiant, in het spelen van deze gecompliceerde wals klonk het orkest vastberaden, er was een sterke onderlinge samenhang binnen de spelersgroepen en tussen de groepen onderling. Na de pauze was het tijd voor de bekende ‘Peer Gynt Suite nrs. 1 en 2’ van Grieg, acht korte delen die alle teruggrijpen op de episoden van een oude sage. De ruige karakteristiek van het oerverhaal is door de componist rechtstreeks in muziek vertaald en Sinfonia maakte er een heel geloofwaardige uitvoering van. Dat gebeurde door het hanteren van veel geluid. Maar de muzikale nuance bleef prima overeind, deels omdat ook de strijkersgroepen zichzelf in het volume bewezen met name in het allegro furioso van ‘Der Brautraub’.
In het karakteristieke slotdeel ‘Solvejgs Lied’ was Sinfonia op zijn best, een mooie finale van een levendig concert.