Sinfonía speelt dynamisch en energiek tegelijk
Regina Arbouw
Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 20 november 2017
Italiaanse opera door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia.
Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk te Hoorn.

Onder de veelzeggende titel 'La Scala' presenteerde Sinfonia een aantal hoogtepunten uit het Italiaanse operarepertoire.

Het orkest heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt, maar geput uit opera's uit de achttiende en negentiende eeuw. Muziek die elke liefhebber onmiddellijk herkent en bijna onvoorwaardelijk omarmt. Twee delen uit Norma vormden de eerste kennismaking met het orkest onder leiding van Coen Stuit en de sopraan Selma Harkink. In de 'Ouverture' werd de toon gezet door een krachtig spelend slagwerk, sterke strijkers en een romantisch gespeeld tussendeel. Hier musiceerde een kloek orkest, dat ook in de voortgang van de middag de muziek alle eer aandeed. Zoals In de 'Ouverture' tot de opera 'Nabucco' van Guiseppe Verdi. Het hele orkest verraste hierin met mooie dynamische bewegingen en een energieke blazersgroep. De Preludio Sinfónico SC 32' van Puccini wordt in de regio niet zo vaak gehoord, wel fijn dus dat Sinfonia dit betrekkelijke jeugdwerk op het programma zette. De uitvoering ervan ging wat moeizaam van start, waardoor het thema aanvankelijk wat onhelder bleef. Geleidelijk vonden de verschillende orkestgroepen elkaar beter, waardoor de vervolgdelen meer samenhang kregen. De sopraan Selma Harkink zong een aantal zeer verschillende aria's, echte publiekslievelingen. In 'Casta Diva' uit Norma van Bellini bracht ze haar publiek behalve uitstekend podiumgedrag, ook een mooie, emotionele Norma. Selma Harkinkschakelt gemakkelijk in haar volume en heeft een werk met een ruime hoogte. Dat maakte haar stem ook geschikt voor dit belcantorepertoire, waarin stemmingen worden uitgedrukt door de intonatie, uitdrukking en volume van de solist. Emoties waren er genoeg in de aria's, op het tonaal werden ze goed vertaald door de sopraan. De bijval was passend en rumoerig, gaf een ongedwongen sfeer.
Sinfonia speelde een groot deel van de middag de rol van begeleidingsorkest, soms gepast bescheiden, soms wat enthousiaster. Soms viel het geluid van de sopraan wat stil door de kracht van de strijkersgroepen, nooit lang, nooit hinderlijk. De middag werd afgesloten met de 'Ouverture' tot de 'Barbier van Sevilla'. Gloedvol spel, energiek en zelfverzekerd. Dat wist het publiek ook te waarderen.