Concert van rijke, muzikale verhalen
Faraida Houthuijsen
Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 22 mei 2017
Voorjaarsconcert Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia.
Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk te Hoorn.

Sinfonia pakt haar voorjaarsconcert deze keer groots aan. Slechts drie werken staan op het programma, maar dat zijn dan ook lijvige stukken.

Het eerste is de ouverture van 'Alceste' van Christoph Willibald Gluck. Hoewel die componist een tijdgenoot van Bach en andere barokmuziekschrijvers was, maakte hij muziek die veel meer uitging van de tekst en empatischer was. Dat laat Sinfonia, onder directie van Coen Stuit, duidelijk horen met vooral veel spannende, duistere klanken en mooi opgebouwde lijnen.

Het hoogtepunt van het concert is de uitvoering van het derde pianoconcert van Beethoven. Het orkest kent daarin zijn plaats. Het pakt uit als het alleen speelt, maar geeft alle ruimte aan gastsolist Maarten den Hengst. Die legt zijn ziel en zaligheid in het spel en kruipt daarbij regelmatig bijna in zijn instrument - het is duidelijk dat het één van zijn favorieten is. Daarbij is het heerlijk wegdromen. Den Hengst vertelt Beethovens muzikale verhalen zeer overtuigend: nu eens zijn ze licht en vrolijk, dan weer staan ze bol van spanning.

Den Hengst verrast het publiek én Sinfonia met een kleine toegift. Hij vraagt zijn vrouw Ivana Alkovic om naast hem plaats te nemen aan de vleugel en gezamenlijk spelen zij quatre mains een kort, ingetogen stukje van Johann Sebastian Bach: 'Gottcs Zeit ist die allerbeste Zeit'. Deze vroege cantate schreef de componist oorspronkelijk voor een begrafenis en het serene aspect ervan is goed te horen in de uitvoering van het duo.

Na een pauze speelt Sinfonia delen van de muziek die Schubert schreef bij het toneelstuk 'Rosamunde'. Ook dit is weer zeer beeldende muziek en het orkest weet er veel uit te halen. Stuit maakt het heel romantisch door veel en subtiel te variëren in dynamiek en geen strak tempo aan te houden, maar de frasen van dc compositie te volgen: spannende delen gaan een fractie sneller dan dromerige. De musici volgen hem op de voet en maken zo aansprekende, bijna poëtische verzen.

Het hele concert is er dus één van rijke verhalen. De zuiverheid laat nogal eens te wensen over en een toegift wordt tamelijk slordig gespeeld, maar de overtuigende verteltrant maakt heel veel goed en maakt de sfeer van het concert zeer aangenaam.