Voorjaarsconcert 2018

Beethoven op z'n best bij Sinfonia
Faralda Houthuijsen
Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, donderdag 11 mei 2017

Voorjaarsconcert Sinfonia, zondag 21 mei 15:00 uur in de Oosterkerk te Hoorn.

Maarten den Hengst repeteert mee met Sinfonia (foto: Faralda Houthuijsen)

Er was een programma met een prachtig pianoconcert. Er was een jonge, talentvolle pianist. Er waren veel repetities achter de rug en de uitvoering stond voor de deur. Toen zegde de pianist af. Er heerste even paniek bij het bestuur van Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia toen de mededeling kwam dat de solopianist niet kon meedoen aan het concert. Gelukkig wist dirigent Coen Stuit binnen een dag een vervanger te regelen. "Coen belde mij in een ontzettend drukke periode, dus ik moest er even over nadenken", zegt pianist Maarten den Hengst. "Ik bedacht dat er twee redenen waren om het wel te doen: ten eerste omdat het Coen is én omdat het om één van mijn absolute lievelingsconcerten gaat."
"Maarten en ik zijn oude studiegenootjes", legt Stuit uit. "Voor mij is het extra bijzonder, omdat mijn eerste openbare concert met hem was. We traden op als duo: hij op piano, ik op klarinet." Het stuk waar het nu om draait, is het derde pianoconcert van Beethoven. "Dit is samen met het vierde pianoconcert Beethoven op zijn best", vindt Den Hengst. "Ik vind het heerlijk dat ik dit mag doen." Gelukkig was de datum van het concert nog vrij in de agenda van de pianist, die als solist en in kamermuziekverband optreedt in binnen- en buitenland. Ook organiseerde hij vijf jaar een concertserie in Amsterdam, maar dat loopt nu op zijn eind. "Ik vind het tijd voor nieuwe wegen. Eén is dat ik me ga storten op het pianoduo dat ik met mijn vrouw heb: Amacord."

Revolutie
Naast het pianoconcert staat onder andere een ouverture van Gluck op het concertprogramma van Sinfonia. "Die is totaal onbekend, maar betekende wel een revolutie in de muziekhistorie", stelt Stuit. "Zonder Gluck zou er geen Beethoven of Mozart zijn geweest."
Stuit zelf veroorzaakte een kleine revolutie bij Sinfonia. Sinds zijn komst drie jaar geleden kreeg het orkest een aardige impuls. "Het publiek vindt dat we beter zijn gaan spelen", weet penningmeester Florien Groenewegen. "We zijn gegroeid en flink verjongd", vult voorzitster Kitty Broers aan. "Maar meer leden zijn altijd welkom, vooral strijkers."
Het bestuur schrijft de groei mede toe aan een nieuwe programmering. "Ik probeer zoveel mogelijk input van de leden te krijgen", beargumenteert Stuit. "Over het algemeen zet ik bekende en totaal onbekende stukken naast elkaar. Ook probeer ik in de programma's onderling veel af te wisselen, zodat de leden alles meekrijgen."